Beer - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Martine Berlips - WaarBenJij.nu Beer - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Martine Berlips - WaarBenJij.nu

Beer

Blijf op de hoogte en volg Martine

22 Juli 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

's Nachts ca 7 graden (in de camper 9. Brrrr), 's middags 22 en zon

Jasper - Jasper

Na het opstaan zien we vanuit de camper een eekhoorn en een specht met rood petje op zijn kop. We gaan snel op weg naar Mount Edith Cavell, want dat schijn een prachtige route te zijn. Na een paar kilometer zien we twee auto's aan de kant van de weg staan. En jawel, er is een bruine beer! Hij graaft bij een paal en stoort zich niet aan onze belangstelling. Als het graven niets oplevert draait hij zich om en is meteen in het dichte bos verdwenen. Maar we hebben hem gezien! Na nog een paar kilometer, bij een splitsing, staat er een bord: RV's langer dan 7 meter mogen deze weg niet op omdat de weg daar te smal voor is. Bye, bye Edith.

De andere weg brengt ons bij een flinke waterval en een korte maar diepe kloof. Op de rivier na de kloof wordt veel aan raften gedaan. Op de terugweg spotte ik een elk, althans we denken dat het een elk was want het 'hert' had een groot gewei. Zo, die kunnen we ook afstrepen ;-)
Verder 2 meren bezocht, eindje gewandeld en toen naar de Maligne canyon. Dat is een hele lange diepe kloof met veel stroomversnellingen. Erg mooi. Je kon er bijna 2 km langs lopen en dan bovenlangs weer terug. Dat hebben we gedaan.

Er is ook een weg van ca 90 km die eerst langs het Medicine Lake en dan naar het Maligne Lake loopt. Over het Maligne Lake wordt gezegd dat het tot de mooiste meren van de Rockies behoort, maar... de weg is sinds 16 juli afgesloten i.v.m. bosbranden.
Er staat geen hek, dus Jaap vindt dat we door kunnen rijden. Er zijn meer auto's en campers. Later bleek dat de weg juist vanmiddag weer open is gesteld. We mogen niet harder dan 60 en later 40 km p/u rijden. De route is prachtig, maar dan komen we bij het deel van de bosbranden. Dat moet heftig geweest zijn! Er staan op grote stukken alleen nog zwarte boomstammen. We zijn tot het eind van Medicine Lake gereden. 's Middags had ik op een ruime parkeerplaats met de camper gereden en nu zei Jaap: rij jij maar terug. Ha, ha. Dat heb ik dus gedaan. Stoer!

153 km gereden, waarvan ik ca 30 km