Zo veel gletsjers! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Martine Berlips - WaarBenJij.nu Zo veel gletsjers! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Martine Berlips - WaarBenJij.nu

Zo veel gletsjers!

Blijf op de hoogte en volg Martine

23 Juli 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Van 7 graden bij het opstaan tot 19 graden, bewolkt en half bewolkt.
Jasper - campground Mosquito Creek nabij Lake Louise

Tussen Jasper en Banff loopt de Icefields Parkway, 'een van de mooiste wegen ter wereld'. Hij is 291 km lang. Daarvan hebben we vandaag 204 km gereden.

Al om 7.23 uur verlaten we de camping bij Jasper. We gaan naar het Icefield Center waar je met een speciale bus over een gletsjer kunt rijden. We willen de meute voor zijn.
Onderweg wordt het uitzicht steeds overweldigender: turquoise meren, enorme bergen, ontelbaar veel gletsjers. Na iedere bocht ziet het er weer anders uit. Echt prachtig. Jaap moet om de haverklap de camper aan de kant zetten om goed te kunnen kijken en om foto's te maken. Om een indruk te geven citeer ik even een folder: with a total area of 200 km2, the Columbia Icefield is one of the largest masses of glacial ice outside the Arctic Circle, surrounded by some of the highest mountains in the Canadian Rockies. Kortom: we hebben nog nooit zoveel gletsjers bij elkaar gezien! De tocht over de gletsjer in de speciale bus (kost 1,3 miljoen dollar) en het lopen over een stukje van de gletsjer waren super. En het was goed dat we zo vroeg waren, want heel Japan kwam na ons (zoveel bussen vol!).
Nog een wandeling gemaakt naar Peyto Lake. Zo sereen, zo indrukwekkend. Het klinkt erg over de top, maar hoe moet je het anders zeggen?
Af en toe zie je fietsers op dit traject. We raakten aan de praat met een van oorsprong Koreaanse, die in haar eentje de Icefields Parkway deed. Jemig de pemig! Leuk mens ook nog.

Nu staan we op Campground Mosquito Creek. Na alle muggen klinkt dit als hel en verdoemenis, maar we hebben een schitterende plek aan een kristalhelder riviertje en zijn omringd door drie hele hoge bergen. Geen mug gezien. Ha, ha, ha. Je mag hier bovendien vuurtjes stoken. Bij iedere plek staat een picknick tafel en een ijzeren ring met een stapel hout erbij. Van de buren kregen we aanmaakblokjes. Hadden ze het maar niet gedaan: onze kennis van het fikkie stoken leidde vooral tot veel rook. Hi, hi.

We hebben 208 km gereden.
Volgens de buurman was het afgelopen nacht 2 graden :-/ Dat is precies de reden dat we even doorgereden zijn en niet op het hoogste punt van de Icefields een campground hebben gezocht. Dat is voor echte die hards ;-)