Ingehaald door een schildpad - Reisverslag uit Mossman, Australië van Martine Berlips - WaarBenJij.nu Ingehaald door een schildpad - Reisverslag uit Mossman, Australië van Martine Berlips - WaarBenJij.nu

Ingehaald door een schildpad

Blijf op de hoogte en volg Martine

26 Oktober 2016 | Australië, Mossman

Lekker om 6 uur opgestaan. Laat ik erbij zeggen dat bijna de hele camping om 21.00 uur onder zeil is.

Het is snorkeldag!
Voor vertrek moest nog even officieel worden vastgelegd dat de trip volledig mijn eigen verantwoordelijkheid was en ik kreeg een wet suit voor het geval er Stinger kwallen zouden zijn. De schipper vergeleek de boottocht met een roller coaster. Uitgezwaaid door Jaap raceten we even later met 25 man in een rubberboot weg van de kust. De schipper heeft duidelijk nog niet met Rosalie en Charlotte in de achtbaan van de kermis bij het Westerpark gezeten, want het was gewoon een fijn bumpy ritje van 30 minuten.

Bij een zandplaat in the Great Barrier Reef mochten we overboord. Al snel zag ik overal kleurrijke vissen, waarvan ik alleen de papagaaivis bij naam ken. Ook de prachtig blauwe zeester die ik uit Indonesië ken, lag her en der op de bodem. We mochten natuurlijk niets, maar dan ook echt niets, aanraken. Dus een nieuwe foto met de zeester op mijn hoofd zat er niet in ;-)
Opeens zwom er een schildpad voorbij! Ik er achteraan. Met mijn onderwatercameraatje maakte ik foto's van hem, terwijl hij me met een schuin oog in de gaten hield. Dat zo'n camera ook kan filmen bedacht ik pas veel later. Sufkip! Maar tof was het!

In het begin had ik vooral oog voor de vissen. Ze waren prachtig maar het waren geen grote aantallen. Het koraal verraste me pas echt! Jemig, wat was dat mooi. Zoveel verschillende vormen en kleuren. Het is gewoon een tuin onder water!
Het meest indrukwekkend was een schelp - ik schat van soms 50 cm tot soms 1 meter breed - met op de rand fel blauwe stipjes. Als je dichterbij kwam, dan werden de stipjes groen. De schelp stond op zijn kant, met de opening naar boven. In die opening zat roodbruin 'vlees' met twee gaten erin. Een keer zag ik hoe de schelp sloot en weer opende. Ik heb geprobeerd om het te filmen, maar door de stroming is het een behoorlijk wiebelig beeld geworden en de kleuren zijn lang niet zo fel als in het echt. Maakt niet uit. Het staat op mijn harde schijf. :-)
2 x een uur gesnorkeld op 2 verschillende plaatsen. Door de zwemvliezen heb ik vier tenen met flinke open blaren. Da's minder.
Jaap had een rustig ochtendje gehad.

Terug met de pont over de Daintree River. Overnacht in Newell, waar we in gesprek raken met twee NL'ers die de website van de camping vernieuwen. Zij zorgt voor de foto's, hij maakt de website. Als tegenprestatie mogen ze twee weken op de camping staan. Ze hebben een auto met daktent gekocht en blijven een jaar weg, bekostigd door spaargeld en het bouwen van websites. Jaloersmakend!

70 km gereden
27-30 graden, zon (sorry, landgenoten)

  • 28 Oktober 2016 - 10:02

    Bronsjes:

    Jeetje wat tof klinkt het allemaal zeg! Roos en Lotte willen heel graag nog een keertje met je in de achtbaan hoor! Geniet ervan! Dikke kus van ons

  • 28 Oktober 2016 - 15:11

    Rafia:

    So cute, dat schildpaddenbord, Berlips!!!
    Dat rif is duidelijk in andere staat dan bij Menjangan Island (wat van de zomer zagen). Ik denk ook niet dat ik zulk prachtig koraal gezien heb als jij beschrijft (Mexico?) en zeker niet zo'n geweldige schelp!. Ik kan niet wachten alle foto's te zien!!! Sterker ik kan niet wachten om ook te gaan. Hans vreest het ergste, haha
    Wat ik niet begrijp: die blaren! Waren ze een veel te kleine maat?

    Niks sorry hoor: het is hier vaak zonnig en het is iedere dag genieten met al die herfstkleuren! XX

  • 28 Oktober 2016 - 16:26

    Elly:

    Oh geweldig Martine!! Daar wil ik ook absoluut foto's van zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mossman

Martine

Actief sinds 08 Nov. 2013
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 32955

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2056

Opnieuw down under

11 Juli 2015 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: